Організація і технологія мехробіт (група 1)
20.04.2021; 27.04.2021
Тема: Витрати палива і мастильних матеріалів та шляхи їх економії.
Уроки №24; №25. Показники, що визначають періодичність зміни олив та мастил у картерах двигунів, транс-місіях та інших вузлах машин. Шляхи економії палива та мастил. В кожній машині, в кожному вузлі тертя є дуже важливе тіло - змазувальне масло або другий змащувальний матеріал. Одним із основних властивостей змащувального матеріалу є його здатність оберігати тертьові поверхні від зношування. Застосування мастил до-зволяє різко знизити тертя між тертьовими поверхнями, а значить, підвищити термін служіння машини. Для змащування вузлів сільськогосподарської техніки застосовують такі змащувальні матеріали: моторні масла, трансмісійні масла, індустріальні масла, масла для гідросистем, консерваційні масла, пластичні (консистентні) мастила. Властивості масла змінюються при роботі любої машини: його загрязняють механічні домішки і вода, накопичуються розтворимі і нерозтворимі продукти окислення. Кажуть, що масло старіє. Але в найбільш важ-ких умовах знаходяться масла в двигунах, старіння тут проходе особливо швидко. Отже, при роботі в двигунах якість масла весь час погіршується. Воно загрязняється, окисляється, спрацьовуються присадки. Зміни ці прохо-дять поступово: чим довше працює двигун, тим масло становиться гірше. Сповна зрозуміло, що прийде такий час, коли властивості масел настільки зміняться, що нормальна робота двигуна може порушитись. Отже, масло періодично потрібно змінювати свіжим. Як же визначити цей термін? Зараз це питання вирішується просто. У нас прийнята регламентна система обслуговування техніки, а значить, і заміни масла. При цій системі перевірки рівнів, доливання, змащування і заміни масел і мастил проводять через встановлені періоди роботи двигуна. Для автомобілів це якась кількість пройдених кілометрів, а для трактора напрацьовані мотогодини. Пройшов авто-мобіль, наприклад, 8000 км, а трактор напрацював 250 мотогодин, моторне масло треба замінити. Чому 250 г або 8000 км? Та тому, що при випробовуваннях було встановлено: для даного типу двигуна і сорта масла при такому терміні заміни масла двигун працює достатньо надійно, зношування невеликі, деталі відносно чисті, гарантова-ний моторесурс забеспечений. При використанні машин необхідно постійно дбати про економію палива. Для цього треба виключити його втрати при транспортуванні, зберіганні та заправці машин, працювати тільки при справній паливній апаратурі двигунів, найбільш повно використовувати час зміни. Технічний стан машин має значний вплив на витрату нафтопродуктів, так як поява більшості несправностей приводить до падіння потуж-ності, а внаслідок, до перевитрати палива. Витрата палива зростає на 0,5%, якщо знос циліндро-поршневої групи буде 0,01 мм. Економічність підвищується, якщо видержувати нормальний тепловий режим роботи двигуна. В середньому мінімальні зноси деталей і витрати палив будуть при температурі охолоджуючої рідини 70-85 град., а масла біля 90-100 град. Великий вплив має правильне регулювання газорозподільного механізму. Дещо раніше чи пізніше відкриття клапанів визиває падіння потужності і перевитрату палива. Зниження компресії, прорив газів будуть при збільшенні зазорів в контакті клапан-сідло. Недопустима робота дизельного двигуна при димно-му вихлопі, який свідчить про неповне згорання палива. Димність збільшується при несправності форсунки (по-гіршення розпилу), секції паливного насоса і т. д. Несправність системи живлення може визвати у дизелів пере-витрату палива: знос плунжерних пар (підвищення зазорів), зниження тиску вприскування, закоксовування го-лки форсунки, отворів розпилювача. Великі втрати при проникненні повітря в систему (при його видаленні зав-жди втрачається багато палива), необхідно слідкувати за щільністю всих з'єднань в системі паливоподачі.Інколи спостерігається підтікання в двигунах, і даже при невеликій капельній течії в сутки може бути втрачено до 3-5 кг палива. Значний вплив на довговчність двигуна, а значить, і витрату палива має чістота поступаючого в двигун повітря. Якщо повітреочисник загрязнений, то пиляка затримується погано, а крім того, погіршується наповнен-ня циліндрів: падає потужність, збільшується витрата палива. Кожен механізатор повинен дбати про економне використання паливно-мастильних матеріалів.
06.04.2021; 13.04.2021
Тема: Витрати палива і мастильних матеріалів та шляхи їх економії.
Уроки №22; №23. Організація заправлення машин паливом та мастилами. Годинна і питома витрата палива. Витрата палива на одиницю виконаної роботи. На виконання тієї чи іншої механізованої роботи необхідні за-трати енергії, яку в більшості випадків у сілтському господарстві одержують за рахунок спалювання рідкого па-лива в двигунах тракторів, комбайнів, автомобілів та самохідних машин. Витрати на нафтопродукти складають 15-25% всіх затрат на механізовані роботи. Не тільки для різних машин потрібні свої види палив і масел, але да-же і для однієї в залежності вівд умов роботи того чи іншого вузла тертя потрібні різні змащувальні матеріали. Візьмемо для прикладу всім хорошо знайомий трактор ХТЗ-17021 і поглянемо, які нафтопродукти в ньому вико-ристовуються. Для роботи двигуна потрібне дизельне паливо, для змащування його деталей - моторне масло, а для шестерен коробки переміни передач потрібне трансмісійне масло. Підшипники ходової частини потребують середньоплавкі пластичні мастила, які непридатні для водяної помпи, так як там значно виші робочі температу-ри. Велика кількість масла використовується в гідросистемі. Для рульового керування, генератора, стіклоочисни-ка потрібні свої масла і мастила. Крім того, потрібно заповнити амортизатори, тормозну систему, та і в холодну пору року для охолодження двигуна краще взяти не воду, а спеціальну охолоджуючу рідину. Ось як багато різних нафтопродктів потрібно для одного трактора. А скільки їх потрібно, щоб забезпечити роботу тієї різноманітної техніки, яка зараз находиться в сільському господарстві. Для зберігання нафтопродуктів у сільгосппідприємствах створюють спеціальні склади - нафтосховища. Нафтопродукти з нафтосховища відпускають тільки для витра-чання. Правильна організація нафтосховища дає можливість високопродуктивно використовувати машино-тракторний парк та раціонально витрачати нафтопродукти, уникнути непередбачуваних простоїв тракторів, комбайнів з організаційних причин, передчасного виходу їх із ладу, збільшенння витрат коштів на ремонт, замі-ну вузлів і агрегатів. Від стану нафтогосподарства значною мірою залежить надійність і довговічність машин. Кожне господарство розполагає нафтосховищами, постами запрвлення, механізованими заправочними агрегата-ми, автотранспортом, а також штатом робітників, відповвідальних за правильну організацію і екплуатацію наф-тогосподарства Основним завданням служби нафтогослодарсв сільгосппідпрємств є планування потреб у нафто-продуктах, приймання, зберігання, видача і контроль їх якості, механізація приймально-роздавальних робіт, об-лік і звітність, збирання і здача відпрацьованих масел, технічне обслуговування обладнань нафтогосподарсв, під-вищення кваліфікації робітників служби. Витрата палива залежить від годинної (питомої) витрати двигуном і структури робочого дня, тобто часу роботи двигуна на основній роботі, переїздах, поворотах і зупинках. Питома витрата - це витрата палива на одиницю потужності двигуна за годину роботи, вимірюється в г/КВт*год.

Користуючись нормативами, складеними на основі хронометражних спостережень, визначають витрату пали-ва на одиницю роботи при виконанні певних технологічних процесів. Для прикладу наводиться частина роз-робленої технологічної карти для культури - озима пшениця (колонка №9).

19.01.2021
Тема: Типи машино-тракторних агрегатів та їх комплектування.
Урок №11. Порядок комплектування машино-тракторних агрегатів. Вихідними даними під час складання агре-гатів повинні бути агротехнічні вимоги до виконання технологічної операції в конкретних умовах. Виходячи з цього вибирають трактор, набір машин чи знарядь для нього, робочі органи, додаткові пристрої тощо. Склад МТА залежить від енергетичних якостей трактора, опору робочччих органів машин, технологічних показників якості роботи. Велике значення під час комплектування агрегатів має вибір оптимальної швидкості роботи. Адже шви-дкість здебільшого впливає на якість роботи і визначає продуктивність агрегату.. Тому для операцій, під час яких якість роботи не знижується від швидкості, треба вибирати оптимально високі. швидкості. Так, лущення стерні, культивацію, обприскування, розкидання добрив можна проводити на швидкості 8-11 км/год, а сіяння цукрових буряків, міжрядний обробіток і посадку картоплі - на швидкості 5-7, збирання зернових 4-7, а висаджування роз-сади сучасними машинами можливе лише на швидкості 0,2-0,3 кv/год. Вибравши швидкість руху за тяговою ха-рактеристикою визначаюь тягове зусилля трактора і передачу, на якій він повинен рухатись. Потім розрахову-ють склад агрегату. Визначають можливу ширину захвату, м:
Ва = (Ртяг - Rзч) / K
де Ртяг - тягове зусилля; Rзч - опір зчіпки, кН; К - питомий опір машини, кН/м.
За дослідними даними питомий опір зяіпок можна приймати Rзч = 0,1 кН/м, тоді формула спрощується
Ва = Ртяг / К + 0,1
Ширину захвата плуга визначають за формулою
Ва = Ртяг / (Коа)
де а - глибина оранки, м.
За одержаними даними розраховують кількість машин-знарядь, або кількість корпусів плуга:
Nм = Ва / bм
де bм - ширина захвата однієї машини чи одного корпуса плуга, м. Результати заокруглюють у менший бік.
Приклад 1. Небхідно підібрати кількість машин (парових култтиваторв КПС-4) для роботи з трактором ХТЗ-17221 (Т-150К) на глибину 12 см. Питомий опір культиваторів 1,4-2,6 кН/м. Для чорноземів і заданої глибини обробітку вибираємо К = 2,6 кН/м. Вибравши швидкість 11 км/год, за тяговою характеристикою цього трактора визначаємо передачу - lll і тягове зусилля - Ртяг = 28,45 кН. Тоді розрахкнкова ширина захвату агрегату станови-тиме:
Ва = Ртяг / К+0,1 = 28,45 / 2,6 + 0,1 = 28,45 / 2,7 = 10,53 м
Враховуючи, що ширина захвату культиватора КПС-4 становить 4 м, їх кількість необхідна:
Nк = Ва / bк = 10,53 / 4 = 2,63
Тобто для цих умов кількість культиваторів підбираємо - 2.
Приклад 2. Необхідно підібрати кількість корпусів плуга для роботи з трактором ХТЗ-17221 (Т-150К) при глибині оранки 30 см. Опір плугів залежить від типу грунту і в середнбому приймається для легких піща-них Ко = 20-35, для середніх Ко = 35-55, для важких чорноземів Ко = 56-80 кН/кв. м. В наших умовах Ко = 65 кН/кв. м. При швидкос-ті 8,53 км/год на l передачі робочого режиму номінальне тягове зусилля Ртяг трактора ХТЗ-17221 дорівнює 35 кН. Тоді розрахункова ширина захвату плуга становитиме:
Впл = Ртяг / Коа = 35 / 65*0,30 = 1,79 м
Враховуючи, що ширина захвату одного корпусу bк = 35 см, кількість корпусів дорівнюватиме:
nкор = Впл / bк = 1,79 / 0,35 = 5,12
Тобто для цих умов підійде 5-ти корпусний плуг ПЛН-5-35.